Konference pro zřizovatele škol
>Smyslem konference Lepší škola je pomoci zástupcům měst, obcí, městských části a obvodů dobře spravovat jim svěřené školy. EDUin dlouhodobě přináší příklady dobré praxe z regionů České republiky i ze zahraničí a představuje osvědčené metody pro školy, jejich ředitele a učitele. Naším cílem je poskytnout zřizovatelům kvalitní a užitečné informace a posilovat jejich odborné kompetence a zájem o vzdělávání.
Konference „Jak vybrat dobrého ředitele“ je za námi. Děkujeme všem účastníkům za skvělou a spolupracující atmosféru a našim řečníkům za zajímavé a inspirativní vystoupení.
Záznamy z konference „Jak vybrat dobrého ředitele“, doplněné o prezentace vystupujících naleznete níže. Záznamy z minulých ročníků konference Lepší škola můžete zhlédnout v sekci ARCHIV.
KONFERENCE LEPŠÍ ŠKOLA 2022
TERMÍN: 10. 11. 2022
MÍSTO: Kongresové centrum Praha
KAPACITA: 300 účastníků
Již nyní se připravujeme na tradiční podzimní ročník konference Lepší škola 2022. Pokud se chcete zúčastnit, dejte nám to nezávazně vědět pod odkazem níže a my Vás s dostatečným předstihem informujeme o programu konference a možnosti rezervace vstupenek. Rovněž budeme rádi, pokud s námi zůstanete v mezičase v kontaktu např. prostřednictvím nově uspořádaného Klubu zřizovatelů.
VÝSTUPY Z KONFERENCE
Konkurzní řízení – nástroj zřizovatele pro zahájení a průběh funkčního období ředitelů škol – Jan Mareš
Jak vybrat dobrého ředitele – Tomáš Zatloukal
Prezentace ke stažení
Problematika rekonkurzů – Petr Gazdík
Tipy pro úspěšný konkurz – Miroslav Hřebecký
Prezentace ke stažení
Desatero úspěšného konkurzu ke stažení
SYPO – Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů- Pavel Škramlík
Prezentace ke stažení
Konkurz očima personálního psychologa- Pavla Horáková
Prezentace ke stažení
Klady a zápory stávající podoby konkurzního řízení- panelová debata s aktéry vzdělávací politiky
SchoolVote, prostředek pro transparentní výběr členů konkurzní komise- Jan Břížďala
Prezentace ke stažení
Analýza digitální stopy: užitečný prostředek pro validaci uchazečů- Miroslav Hřebecký
Prezentace ke stažení
PROGRAM 11.5.2022
ŘEČNÍCI
Absolvoval Pedagogickou fakultu Masarykovy univerzity v Brně, obor učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů (matematika-zeměpis). Po studiích nastoupil do zaměstnání jako učitel na Základní škole Josefa Bublíka v Bánově. V roce 2002 byl zvolen starostou obce Suchá Loz, kterou vedl dvě volební období. Pod jeho vedením získala Suchá Loz v roce 2007 titul Vesnice roku Zlínského kraje. Od roku 2010, kdy byl zvolen poslancem Parlamentu ČR, a svůj mandát obhájil i v následujících třech parlamentních volbách, působí jako neuvolněný a neplacený místostarosta obce. V roce 2008 byl zvolen zastupitelem Zlínského kraje za Starosty a nezávislé. V letech 2016–2020 zastával funkci radního Zlínského kraje pro oblast školství. Ve sněmovně vykonával funkci předsedy poslaneckého klubu (TOP 09 a Starostové), v následujícím volebním období pak funkci místopředsedy Poslanecké sněmovny. V minulém volebním období byl členem mj. Výboru pro vědu, vzdělání, mládež a tělovýchovu. Čtyři roky byl předsedou České komise pro UNESCO. Od roku 2020 působí jako člen think-tanku „Vzdělávání21“ Univerzity Karlovy. Jako externista v současnosti vyučuje regionální politiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Je spoluzakladatelem hnutí STAROSTOVÉ A NEZÁVISLÍ a v letech 2009–2019 byl jeho předsedou. Petr Gazdík je ženatý, má čtyři děti. Mezi jeho zájmy patří skauting.
Účelem příspěvku pana ministra je připomenout základní principy a jejich zdroje, na kterých stojí současná praxe a metodologie naplňování úpravy konkursních řízení na pozice ředitelů škol se zkušenostmi vážícími se jak k segmentu Zlínského kraje, tak navazujícím celorepublikovým podmínkám.
Vystudoval Pedagogickou fakultu Západočeské univerzity v Plzni. Od roku 1983 učil na Středním odborném učilišti v Chomutově, od roku 1992 až do nástupu na MŠMT pak působil jako ředitel Střední školy energetické a stavební, Obchodní akademie a střední zdravotnické školy Chomutov. Aktivity své školy významně doplňoval projektovou činností, mezinárodní spoluprací a podílel se také na národních systémových projektech, které řeší kvalitu vzdělávání. Je laureátem Medaile MŠMT 1. stupně za dlouhodobé sdílení profesních zkušeností a spoluprací v rámci Asociace energetického a elektrotechnického vzdělávání. Své profesní zkušenosti využil také v činnosti řady dalších odborných institucí a poradních orgánů, například Unii školských asociací – CZESHA, Českého svazu zaměstnavatelů v energetice a Svazu průmyslu a dopravy ČR. V letech 2010-2015 byl primátorem statutárního města Chomutova, následně pak další tři roky náměstek primátora a coby místopředseda Svazu měst a obcí ČR se specializoval na oblast školství, kultury, dopravy a energetiky.
Konkurzní řízení – nástroj zřizovatele pro zahájení a průběh funkčního období ředitelů škol
Vystoupení bude osobním názorem na význam a nutnost trvalé personální práce zřizovatelů s vedením škol, které zřizují, resp. s řediteli škol: Celý proces chápu jako hledání a vhodného kandidáta na tuto významnou pracovní a společenskou funkci, kde jsou očekávání směrována do vysoce účinného pedagogického a provozního manažera. A konkurzní řízení chápu jako jeden z dílčích nástrojů této personální práce, a to jak na začátku kariéry ředitele/ředitelky školy a školského zařízení, tak v jejím průběhu, kde významnou roli hraje tzv. funkční období, které může zřizovatel významně ovlivnit odvoláním ředitele a vyhlášením konkurzního řízení. Tedy, jaká jsou očekávání, jak se s nimi vyrovnat.
Mgr. Tomáš Zatloukal, MBA je absolventem Pedagogické fakulty a Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci, kde vystudoval učitelství pro základní a střední školy. Je celoživotním pedagogem, působil jako středoškolský učitel a později ředitel gymnázia.
Vedle své pedagogické a pedagogicko-manažerské praxe zastával také různé pozice v rámci řízení vzdělávání a vzdělávací soustavy na regionální, celostátní i evropské úrovni. Působil jako člen výboru pro vzdělávání a kulturu Evropského parlamentu, pracoval jako náměstek ústřední školní inspektorky, následně jako zástupce vrchní ředitelky sekce evropských fondů a ředitel odboru vzdělávání Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
V roce 2013 byl jmenován do funkce ústředního školního inspektora. Zkušenosti má také se zřizovatelskými kompetencemi a s řízením školství na úrovni územně samosprávných celků. Je zástupcem České republiky v Centru pro výzkum a inovace ve vzdělávání OECD (CERI), v řídicích radách mezinárodních šetření PISA a TALIS, ve Valném shromáždění Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání (IEA) a také ve Valném shromáždění Stálé mezinárodní konference inspektorátů. Pedagogicky spolupracuje s akademickými institucemi.
Prezentace připomene změny, které nastaly novelou vyhlášky č. 54/2005 Sb., o náležitostech konkursního řízení a konkursních komisích a jejich dopad na realizaci konkurzních řízení na ředitele škol v současné praxi, zejména v kontextu přítomnosti odborníků určených ČŠI. Poukáže na úskalí, která efektivnímu průběhu konkurzního řízení dlouhodobě brání. Bude akcentována zodpovědnost ředitelů škol při naplňování vize školy přijatých strategií a nastíněna role zřizovatelů při zajišťování kvality školy.
Působí jako radní Kraje Vysočina pro oblast školství, mládeže a sportu. Před svým nástupem do funkce pracoval jako statutární zástupce ředitelky Agro školy Pozďatín, kterou zakládal, a středoškolský učitel matematiky a chemie na Gymnáziu Třebíč. Vystudoval obor Učitelství chemie pro SŠ – Učitelství matematiky na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy, kde rovněž absolvoval rigorózní řízení a nyní zde studuje doktorský program Didaktika chemie. Dlouhodobě se podílí na tvorbě veřejných studijních materiálů, je autorem webu E-ChemBook či zadání chemických olympiád.
SchoolVote, prostředek pro transparentní výběr členů konkurzní komise
Pro výběr vhodného uchazeče na post ředitelky či ředitele školy nebo školského zařízení je nutná erudovanost a připravenost členů konkurzní komise. Její složení je předepsáno konkurzní vyhláškou, své zástupce do konkurzní komise nominuje taktéž pedagogický sbor a školská rada. Tato dvě členská sdružení mají nejbližší pohled na fungování školy z hlediska jejího provozu či fungujících mezilidských vztahů. Aby byla nově jmenovaná ředitelka či ředitel přijat učitelským sborem a komunitou žáků a jejich zákonných zástupců, musí být přesvědčeni o transparentnosti výběru tohoto kandidáta. Proto je nezbytné již na začátku garantovat proces výběru člena konkurzní komise, k čemuž může být aplikace SchoolVote vhodným nástrojem.
Vystudoval učitelství pro 1. stupeň základní školy se specializací tělesnou výchovu na PedF v Ústí nad Labem a funkční studium managementu na KU v Praze v projektu Úspěšný ředitel. Učil na ZŠ v Praze a v Litvínově a vedl malotřídní MŠ a ZŠ.
Od roku 2004 vede Sportovní soukromou základní školu v Litvínově, kde je jeho hlavním cílem držet kormidlo směrem k vizi, která zní „Vzájemnou podporou k úspěchu“.
Je propagátorem efektivních metod učení, svobodných pohledů na výchovu a přístup k dětem. Ve škole dlouhodobě využívá plánování profesního rozvoje pedagogů, mentoring a koučování. Má zkušenosti jako lektor zejména v oblasti vedení lidí, metody FIE, podporuje učitele a ředitele jako mentor a kouč. Je součástí týmu lektorů Akademie Libchavy, spolupracuje s NPI v projektech SYPO, APIV B a SRP. Je členem networku ředitelů TOŠ, Učitelské platformy a působí v porotě Global Teacher Prize.
SYPO – Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů
V projektu SYPO (Systémová podpora ředitelů škol) vznikl soubor materiálů „Model systému podpory vedení škol“, jehož cílem je dlouhodobě a různými formami podporovat ředitele všech typů škol. Součástí „Modelu“ je Kompetenční model, který představuje soubor kompetencí členů vedení školy s ohledem na jejich profesní dráhu, dále materiál Hodnocení úrovně kompetencí, který může členům vedení škol pomoci s jejich profesním sebepoznáním, sebereflexí a rozvojem a Plánování profesního rozvoje, který obsahuje dva materiály. Prvním je Průvodce rozvojem ředitele školy, který může pomoci s volbou vhodné formy podpory a Průvodce výběrem ředitele školy
V příspěvku se zaměříme na materiál Průvodce výběrem ředitele, který zpřehledňuje činnosti spojené s výběrovým řízením a může zřizovatelům poskytnout inspiraci při hledaní odpovědí na otázky: Jakého ředitele školy hledáme? Jaké složení konkurzní komise zvolit? Jaký bude scénář konkurzního řízení nebo jak nastavit spolupráci mezi zřizovatelem a novým ředitelem.
Pavla Horáková jako psycholožka a koučka probouzí u svých klientů jejich vlastní potenciál, odbourává překážky, posiluje osobní růst a pomáhá jim tak na cestě za jejich cíli. Věnuje se pracovní psychologii, leadershipu, rozvoji (klíčových) zaměstnanců, efektivnímu způsobu výběrových řízení a personálních procesů. Své zkušenosti těží z praxe ve veřejné sféře, ale i z korporátního prostředí. Spolu se znalostmi z oboru psychologie, kterou vystudovala na Masarykově univerzitě, a koučovacími dovednostmi jako členka mezinárodní federace koučů ICF, kombinuje efektivní kladení otázek a prověřování osobnostních rysů kandidátů na konkurzech ředitelů/ředitelek.“
Konkurz očima personálního psychologa
Vystoupení poodhalí více o tom, jak o kandidátech konkurzu přemýšlí psycholožka s bohatými zkušenostmi z oblasti pracovní psychologie. Čeho si u nich všímá, kam směřují její někdy šibalské otázky a na čem staví svá stanoviska, která pomáhají komisi se správně rozhodnout. Pokud zvažujete spolupráci s psychologem na konkurzu, určitě oceníte také informace o tom, jak poznat dobrého psychologa, kolik stojí a kde jej hledat.
Původní profesí pedagog, byl ředitelem ZŠ a gymnázia. Dnes se věnuje vzdělávací politice. Je odborným garantem Klubu zřizovatelů a pomáhá zástupcům samospráv chápat problematiku školství a jeho řízení.
Šedá je teorie, zelený strom života. O úspěchu konkurzu se rozhoduje z velké části již před jeho konáním. Příspěvek seznámí s kroky, které se na základě praxe osvědčily jako nezbytné či velmi vhodné k zajištění úspěšného konkurzu ve fázi přípravy, vlastního průběhu i po jeho skončení. Řeč bude i o slepých cestách, jímž je vhodné se vyhnout.
Analýza digitální stopy – užitečný prostředek pro validaci uchazečů.
Ve 21. století zanechává drtivá většina z nás hlubokou digitální stopu. Personalisté o tom dobře vědí a tak se analýza informací z internetu o jednotlivých uchazečích výběrových řízení stala standardním nástrojem headhunterů. Dozvíte se, které informace se mohou hodit v případě výběru ředitelů škol a kde konkrétně je hledat.
POŘADATELÉ A PARTNEŘI
Konference vzniká pod záštitou Klubu zřizovatelů. Zjistěte, co nabízí a jak se stát členem.